Fascinerende Facebook annonser

Fascinerende Facebook annonser

1354
0

Etter å lest litt om «hypen» rundt annonsering på Facebook fant jeg ut at tiden var inne til en liten og dollargjerrig test. Det gikk kjapt å komme i gang og på få minutter hadde jeg hivd i hop en liten banner som promoterer denne bloggen. Kunne selvfølgelig lagt ned mer tid og omtanke i utforming og innhold, men nå var det jo ikke akkurat det jeg hadde lyst til å teste ut.

Neste steg etter opprettelsen av annonsen er å segmentere på hvilke brukere du ønsker å nå ut til. Det var her jeg fikk min store AHA-opplevelse. Selv om du ikke har tenkt å annonsere så bør du besøke denne modulen på Facebook for innsikt. Her kan man leke med utvalget og få opp spennende segment data på de 1 576 260 personene i Norge over 18 år som er registrerte brukere på Facebook.

Facebook segmentering

Du kan teste ut forskjellige søkeord og se hvordan utvalget fordeler seg, start med brede begreper som «Web» og snevre dette inn til «Web design», «Web markedsføring» og lignende for å se hvilket potensielt publikum ditt budskap har. Du kan målrette på by, alder, kjønn, utdanning, sivilstatus, seksuelle preferanser og kontinuerlig få vist antall Facebook brukere som er i utvalget ditt.

Facebook gir såvidt jeg kan se en av de beste kvantitative demografiske oversikter for norske internettbrukere (1,5 millioner brukere i et land med totalt 3 millioner husstander må sies å være representativt). I tillegg har man den som nevnt muligheten til å teste begreper og se hvor mange man «treffer» med et budskap.

Hvis jeg var hodejeger eller på jakt etter nye medarbeidere, så ville jeg sjekket ut Facebook annonsenes mulighet til å segmentere på bedrift gjennom valget «Arbeidsplasser». Eventuelt for de som driver med Business-to-Business markedsføring så kan det her åpne seg en del muligheter. Desverre så fikk jeg ikke full uttelling på de bedriftene jeg testet. Fant for eksempel ingen Orkla ansatte, men StatoilHydro ligger inne med 2.060 personer. Hvis Facebook etterhvert blir en viktig kanal for for rekruttering og jobb annonser så vil trolig også mange av brukerne etterhvert bli flinkere til å legge inn informasjon om arbeidssted og øvrige jobb relaterte preferanser.

For administrasjon og måling av effekt så ser dette grensesnittet ok ut, men får først testet i praksis når annonsen blir godkjent for utleggelse. I tillegg la jeg inn kampanjetagger i linken fra annonsen slik at Google Analytics får beskjed om at denne trafikkilden er Bannerannonser på Facebook med tema webanalyse. Kampanje tagging gjøres raskt og enkelt med Googles URL builder. Hiv deg rundt og prøv dette og del erfaringene dine med en kommentar nedenfor!

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR