Fullt hus på Web Analytics Wednesday!

Fullt hus på Web Analytics Wednesday!

936
0

Web Analytics Wednesday i regi av INMAs Webanalysegruppe ble gjennomført i går i Webgruppens lokaler i Strandgaten 19 i Oslo. Nesten 70 deltakere trosset sludd og slaps for å delta på arrangementet som var fulltegnet en uke i forveien. Dette tyder på en voksende interesse for Webanalyse som fag i Norge, da flere og flere ser den forretningsmessige nytten.

Kenneth Eriksen, daglig leder for Webgruppen og vert for arrangementet, ønsket velkommen. Deretter gikk Anders Willstedt, leder for INMA, gjennom de nye lovforslagene i EU og Norge som vil påvirke hvordan markedsføring på internett kan gjennomføres i årene som kommer. Hvis lovforslagene går igjennom i EU eller Norge i sin opprinnelige form betyr dette nesten yrkesforbud for store deler av bransjen.

Sarah Gordon fra FINN

Bente Busch og Sarah Gordon fra FINN presenterte så prosessen som FINN har vært igjennom i valg av nytt webanalyseverktøy. Finn har over lengre tid benyttet Webtrends, men økte behov og krav til analysene gjorde at de var nødt til å se på alternativene. De hadde gjennomført en meget strukturert prosess, som på mange måter fremstår som en beste praksis ved anskaffelse av nytt verktøy. Verktøyene ble evaluert etter en rekke rangerte kriterier og de hadde vurdert stort sett alle relevante verktøy som er tilgjengelige i det nordiske markedet (Omniture, Webtrends Analytics, Webtrends Datamart, Yahoo! Web Analytics, Google Web Analytics, ATI Internet/xiti og UNica Netinsight).

Valget falt på Unica Netinsight som for en tid tilbake ble kjøpt av IBM og som ikke har hatt noen tydelig posisjon i det norske markedet tidligere. FINN har kjørt de to verktøyene i parallell i snart ett år og hatt en faset innføring av Unica. Slik har de sikret full drift i innføringsperioden og en sammenligning av data slik at de har mulighet for å benytte historiske data i forhold til data generert av nytt verktøy. Det ble vist eksempler på hvordan verktøyet var i bruk og flere av mulighetene til ad-hoc analyser og drill-down så meget imponerende ut.

Regner med at flere aktører nå vil vurdere Unica som et relevant alternativ i det norske markedet. Tror også at store aktører som vurderer nytt verktøy vil ha stor nytteverdi av å kontakte FINN for å lære mer om de erfaringene de har gjort seg i anskaffelsesprosessen.

Maarten Berge fra iProspect

Nestemann ut var Maarten Berge fra iProspect som holdt et engasjerende innlegg om hvordan man kan gjøre webanalyse tilgjengelig for nye målgrupper. Han tok utgangspunkt i sanntids funksjonalitet tilgjengelig i Google Analytics koblet mot enten kjøring av reklamefilmer eller gjennomføring av events. Trolig har den direkte synlighet av effekt av markedstiltak i offline kanaler stor interesse og appell for aktører (som synes tradisjonell webanalyse er like morsomt som å se maling tørke). Slik kan man som webanalytiker nå ut til flere og skape interesse og synliggjøre nytteverdi av analysene.

Arrangementet ble rundet av med innlegg fra Eivind Savio, Halogen, om hvordan man kan kombinere data fra Facebook Insight og Google Analytics for å få frem mer rikholdige data og høyere presisjon i beskrivelsen av hvordan bedriftssatsningen på Facebook fungerer. Innlegget vakte stor interesse og det er helt klart et sug etter informasjon om hvordan sosiale medier kan analyseres. Flere forslag fra salen gikk på at neste WAW bør vie mer tid til Social Media Analytics.

Web Aanalytics Wednesday

Det ble rik anledning til å mingle, møte kjente og bli kjent med nye deltakere i bransjen, da arrangørene hadde lagt inn flere pauser og passet på at innleggene var korte og relevante. Mitt inntrykk er at majoriteten av deltakerne var særs godt fornøyd. PDF’er av presentasjonene vil om kort tid bli lagt ut på sidene til INMAs Webanalysegruppe

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR