Trenger du et «Tag Management System»?

Trenger du et «Tag Management System»?

1090
4

Ettersom de fleste og mest brukte webanalyse løsninger begynner å bli omfattende og komplekse å sette opp så er det dukket opp en ny type systemer som tilbyr seg å hjelpe med å holde styr på taggene.

Disse systemene tilbyr å la deg sette inn en tagg som siden kan fylles med tagger fra webanalyseverktøyene du bruker. Hva er egentlig en tagg og hvordan kan disse systemene hjelpe?

Kort om tagger
De fleste verktøy som brukes i dag er enten klientside verktøy eller hybrider som bruker klientsidemåling i kombinasjon med analyse av serverlogger. Kort fortalt så settes det inn et javascript gjerne med en eller flere variabler knytte til hva du skal måle i selve html koden på sidene som skal måles. Det er dette som er en tagg og prosessen med å få inn riktige script og variable kalles for tagging.

Det er mange fordeler med denne typen måling. Mitt gamle innlegg om klientside måling kan studeres nærmere av den interesserte.

Mulige problemer
Fordi taggene må inn i selve koden på hver side, så krever dette i mange tilfeller en større involvering av IT-avdelingen. Løsningen skal settes opp, testes og lanseres. Ofte blir derfor tagging gjennomført som en del av et større prosjekt: en oppdatering av nettsidene, et redesign, innføring av ny funksjonalitet.

Mange ganger kommer behov og ønsker i forhold til webanalyse sist i køen i forhold til å få en ehandels løsning til å fungere eller andre former for kritisk funksjonalitet. Man får ofte lav prioritet og det er en tung prosess å få lagt til nye målinger etter som dette må inn i en større plan for oppdateringer av nettstedet.

Mange tagger
Nå er det også slik at de fleste nettsteder neppe klarer seg med kun ett verktøy/en tagg. Man ønsker kanskje å kjøre to forskjellige webanalyseverkøty i parallell, man vil gjerne ha egne tagger fra mediebyråenes løsninger for annonseplassering, tagger for verktøy til A/B testing, for å genere Heatmaps, for å innhente kundetilfredshets data (Voice of Customer) bare for å nevne noen muligheter. Det kan fort bli mange tagger å holde styr på samt at jo flere tagger jo større sannsynlighet for at nedlasting av siden i kundens browser blir tregere.

Og treghet/forsinkelse må man unngå: Strangeloop har laget denne infographics fremstillingen som viser konsekvensen av 1 sekunds forsinkelse i reduserte konverteringer, sidevisninger og kundetilfredshet:

Strangeloop Infographics

Lite fleksibilitet
Ofte brukes mye tid og store ressurser på å få lagt inn taggene, slik at det å vurdere å bytte verktøy eller prøve alternative løsninger ofte fremstår som avskrekkende og kun for de tøffe uten begrensninger. Man får litt en situasjon at bordet fanger og må ofte leve med perioder opp mot 6 måneder hvor man får feil data eller feil type data i forhold til at behov for informasjon i markedsavdelinger endres.

Tag Management Systemer: Hva gjør de?
Istedet for å legge inn skreddersydde tagger for en enkelt webanalyseløsning så legger man inn en generisk tagg fra TMS’et. Denne kan man så fylle med tagger fra en eller flere webanalyseløsninger og tilpasse disse uten å måtte oppdatere den generiske TMS taggen eller gjøre endringer i kildekoden.

Denne lille videoen fra en av leverandørene av TMS, TagMan, gir en fin introduksjon til området.


Tre Enterprise Tag Management Systemer
For store komplekse nettsteder så ville jeg nok holdt meg til en av disse tre løsningene som har tatt posisjonene som de ledende i markedet: Tealium, Ensighten og TagMan

Noen mindre kjente løsninger er UberTags og Satellite som også bør inn i en helhetsvurdering.

TagUnite er et system som snart kommer: Man kan melde seg på for mer info om når systemet kan tas i bruk.

Hvis leserne av bloggen synes denne artikkelen er interessant og kommenterer på den så kan jeg lage en kjapp sammenligning av tilgjengelige Tag Managemet Systemer i et senere innlegg.

Open source Tag Management System
Jeg har selv testet en open source utgave av Tag Management Systemer her på denne bloggen og er meget godt fornøyd med resultatet. Jeg har jo til enhver tid 3-4 løsninger for webanalyse i test, slik at selv med et lite nettsted og full kontroll med kildekoden så blir det av og til noe uoversiktlig.

Qubits OpenTag gir flere alternativer: du kan enten hoste selv eller velge SAS varianten. Løsningen er gratis opptil en million sidevisninger per måned.

Grensesnittet er enkelt og oversiktlig:
Qubit Opentag

For videre lesning:
Eric Petersons whitepaper om Tag Management Systems (Sponset av Esighten)
Eric Petersons whitepaper om tagging (Sponset av ObservePoint)
Logan Tod & Co Buyers guide i samarbeid med Tealium

4 KOMMENTARER

  1. Hei Arve,

    Først og fremst, god forklaring på hva et TMS er, og hvorfor man bør skaffe seg et.

    Selv har jeg testet og brukt Übertags en del, og er veldig fornøyd med det sett i forhold til pris/funksjonalitet.

    Jeg har også fått en demo av Satellite som så bra ut, men hadde en ganske syk prising. Så vidt jeg husker var den en del ganger høyere enn TagMan og Tealium, noe som er ganske spenstig og dristig med tanke på hvor nytt verktøyet er. Jeg så heller ikke noe ved det verktøyet som rettferdiggjorde den stive prisen.

    Har to spørsmål som du kanskje kan si noen ord om; Har du noen erfaring med Ensighten (eventuelt hvilke), og hva er ditt syn på / din erfaring med server-side vs client-side TMS?

    Takker ellers for tipset om Qubits OpenTag, sjekkes ut asap!

  2. Hei Ricky og takk for kommentar! Interessant å høre om dine erfaringer med Ubertags og Satellite. Tanken er å hente inn mer informasjon fra de enkelte leverandørene og lage en form for sammenligningsmatrise, slik at det blir lettere å vurdere systemene opp mot hverandre.

    Hands-on erfaring med disse systemene er foreløpig noe begrenset, men jeg ser for meg å få testet de løsningene som nevnes i blogg innlegget i de nærmeste ukene. Så Ensighten er jeg ikke kjent med.

    Når det gjelder synet på server-side vs client-side TMS så oppsummerer Logan Tod i sin Logan Tod & Co Buyers guide hvilke faktorer som spiller inn i valg av løsning.

    De gjennomgår styrker og svakheter med begge måtene å tilnærme seg TMS. Deres konklusjon er som følger: «Based on these observations, we see the client-side option to be more suitable for heavy traffic and dynamic sites whereas the server-side option is best suited for mid-market sites or sites with lots of static content.»

    I tillegg vil jeg anta at pris spiller en rolle i dette valget og her har jeg enda ikke helt oversikten.

    Håper du vil dele erfaringene dine med Qubits når du har fått prøvd det! Er spent på hvordan dette virker sammenlignet med Ubertags :)

  3. Hei :)

    Og takk for en fin artikkel, ikke mye å finne i Norge om dette (synes jeg).
    Jeg lurer på hva som er forskjellen fra dette og container tags via eks. adform?
    Er det kun at dette er en «uavhengig aktør» som ikke binder deg til noe system? (annet enn tag management system da selvsagt :)

    Mvh Lina

  4. Hei Lina! Hyggelig at du synes artikkelen var interessant! Har heller ikke kommet over mye om dette på norsk så langt, men flere aktører har begynt å snuse på denne typen løsninger så jeg forventer mye spennende fremover :)

    Jeg er ikke meget godt kjent med hvordan container-tags i Adform virker, men forskjellen er som du er inne på at man med et TMS får en «uavhengig leverandør» av tagg-containeren. Da står man fritt til å bruke ett eller flere annonsesystemer (som Adform), legge inn tagger for ett eller flere webanalyseverktøy, survey verkøty og annet snacks :)

    Jeg har selv testet open source løsningen og synes dette blir langt mer ryddig enn å ha alt i selve koden, spesielt når man har mange tagger å holde styr på. En annen fordel er at man får tvungen asynkron lasting i de fleste tilfeller og enkelte systemer gir også feilhåndtering. Med dette menes at hvis en tagg feiler så lar TMS’et være å laste denne og slik unngå å forsinke siden/gi feilmelding på siden. Det blir derfor bare taggen som feiler og ikke siden slik at brukerne vil ikke bli påvirket :)

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR