Vår, sol, Bieber og …. WAW!

Vår, sol, Bieber og …. WAW!

983
1

Faggruppen for Webanalyse arrangerte 30.mai årets andre WAW, denne gangen i skarp konkurranse med en nydelig vårsol over Oslo og Justin Bieber konsert.

Rundt 50 fremmøtte fikk nyte godt av DNBs fabelaktige konferanselokaler på Aker Brygge. Tror de fleste deltakerne var enige med Monica Arthursons tweet fra samlingen:

@Mocka: Webanalytics Wednesday; fantastisk å ha seminar hos DNB på AkerBrygge! Veeeldig behagelige stoler! #wawnorge

.

Første innlegg var fra en av veteranene innen norsk Webanalyse, Bjørnulf Vik fra Arena Data. Innlegget handlet om hvordan man kunne identifisere og segmentere besøkende på web. Bjørnulf viste konkrete eksempler fra fan-nettstedet han driver for Rolling Stones, som er verdens største på området. Ifølge Bjørnulf er det i hovedsak bank/finans sektoren i Norge som har begynt arbeidet med å knytte reelle brukere opp mot webanalystallene, men her er det mye å hente for de fleste.

Thor Fjeldberg Google

Deretter gikk Thor Fjeldberg fra Google igjennom hvordan Google Analytics blir bedre og bedre på å måle hva som skjer i sosiale medier. Google samarbeider nå med flere sosiale nettverk som sørger for å gjøre data tilgjengelig for Analytics, slik at rapportene på aktivitet fra sosiale medier begynner å gi meget spennende innhold. Fjeldberg viste også eksempler på hvordan søk personaliseres basert på brukerens sosiale nettverk, noe som avstedkom en del debatt.

Eivind Savio og Helena Makhotlova

Eivind Savio og Helena Makhotlova fra Halogen hadde et hardtslående innlegg om debatten knyttet til ROI i sosiale medier. Hovedpoenget var at det ikke er motsetninger mellom kvalitative målinger og kvantitative målinger, men at begge er nødvendige for å knytte forretningsmessig verdi til de investeringer som gjøres i sosiale medier. Det ble vist ett case hvor man gjennom å sette seg tydelige mål, gjennomføre målinger knyttet til forretningsverdi og iverksette tiltak, hadde klart å gjøre trafikk fra Facebook til den viktigste trafikkilde for salg og konvertering.

Vernon Wyatt

Vernon Wyatt, tidligere ansvarlig for konvertering for hotels.com/expedia, hadde et glimrende og engasjert innlegg om sine erfaringer fra mange år i bransjen. Et fokusområde som ble gjennomgått var hvordan man hadde klart å identifisere feilsituasjoner i kjøpsprosessen og prioritere disse ut fra pengeverdi for å få større gjennomslag overfor IT. Meget imponerende med tanke på at hotels.com genererte en terrabyte daglig med analysedata.

Vernon viste også flere konkrete eksempler på hvordan redusert friksjon i kjøpsprossesene kunne gi svært store gevinster.

Mike Saar

Som en bonus til slutt gikk Mike Saar fra Tealeaf Technology igjennom Teleafs verktøy for måling av smart telefon applikasjoner. Verktøyet har en rekke finesser som beslutningsstøtte til å finne frem til problemområder som må adresseres, samt drill down ned på enkelt sesjoner hvor man kunne generere skjermbilder for å se hva brukeren hadde opplevd i forbindelse med feilsituasjoner. Med dette verktøyet kan man ikke bare si hva som skjer, men også hvorfor noe skjer.

Etterpå samlet den harde kjerne seg på Olivia på Tjuvholmen hvor diskusjonene fortsatte utover kvelden. Personlig vil jeg si det var en glimrende ettermiddag både faglig og sosialt!

1 kommentar

  1. Veldig bra arrangement og mange interessante foredrag. Jeg jobber for tiden med en dybdeanalyse av en bestillings-prosess. Flere gode tips til denne analysen i går!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR