Hva skriver webanalyse-blogger om i juli?

Av Arve Kvaløy • den 17/7 2009

Sommer, sol og ferie! Tid for agurknytt eller er det nyttige innlegg på de ledende internasjonale bloggene om webanalyse også i juli?

La oss ta en kjapp runde blandt noen av de toneangivende bloggene og finne ut.

Webmetricsguru: Denne bloggen har fokusert mye på sosiale media i det siste, så også med dette innlegget. Marshal Sponders skriver denne måneden et interessant innlegg om siste versjon av Fluent fra Razorfish. Fluent inneholder innlegg om Sosiale Media eller Social Influence Marketing (SIM) som Razorfish har valgt å kalle fenomenet. Sponder gir en kjapp fremstilling på at man kan også beregne influence score på et nettsted og redegjør også for mulige indikatorer (metrics) som kan benyttes til dette.

Personlig synes jeg dette er interessant da jeg akkurat nå holder på å myse litt på det norske markedet med hensyn til webanalyse: Hvilke blogger skriver om dette? Hvilke personer? Hvor stor innflytelse har de forskjellige? Det å utvikle et enkelt rammeverk for egenblogg for å se hvordan denne hører inn i den øvrige webanalyse fauna & flora i norge/norden er en besnærende tanke.

immeria: Bruke sommeren til å konkurrere om hvem som lager den beste og mest banebrytende analysen? Stephane Hamel (immeria) skal være en av dommerne i Web Analytics Association (WAA) sin store analyse konkurranse. Oppgaven er å analysere WAA’s nettsted og lage en banebrytende presentasjon. Tilgjengelige verktøy er Google Analytics, Yahoo Analytics og Webtrends. Fristen for innlevering er 16.august så her er det bare å hive seg rundt!

Occams Razor: Avinash Kaushik tar utgangspunkt i econsultancys nye rapport om online måling og strategi. Kaushik gjennomgår funnene i forhold til hvorfor en lang rekke selskaper sliter med å bli analysedrevet. De viktigste barrierene for dette er i følge econsultancy:

1. Budsjett/ressursmangel (45%)
2. Mangel på strategi (31%)
3. Organisatoriske siloer (29%)
4. Mangel på forståelse (25%)
5. For mye data (18%)
6. Mangel på støtte fra ledelse (18%)
7. Vansker med å samkjøre data (17%)
8. Blokkeringer fra IT avdeling (17%)
9. Mangel på tilit til analysene (16%)
10. Mangel på kompetente ansatte (12%)
11. Dårlig teknologi (9%)

Avinash konstaterer at ingen av disse problemene handler egentlig om verktøy og verktøyvalg, selv om det kanskje er det mest populære temaet som diskuteres analytikere i mellom!
Deretter adresserer han hvert enkelt punkt og hva man kan gjøre for å slå seg gjennom barrierene. Mange gode og tankevekkende forslag å lese her.

Actionable Analytics: Johny Longdon har postet en skisse til hvordan man setter opp et rammeverk for måling. Kort, enkel og konsis fremstilling: I følge Longdon er hensikten med et rammeverk å besvare tre spørsmål: Hvorfor eksisterer nettstedet mitt? Hvordan kan jeg måle suksessen til denne eksistensen? Hva kan jeg gjøre for å øke graden av suksess?

WebanalyticsDemystified:Er webanalyse kun nyttig for markedsavdelingen? Judah Phillips et tankevekkende innlegg om hvem som er målgruppen for webanalyse (mottakere av rapporter og analyser). I følge Judah er det mange grupper som normalt ikke regnes som målgruppe, som kan ha et stort utbytte av å motta rapporter og analyser tilpasset sine behov.

Kissmetrics: Verktøy og tilnærming for å gjøre en industrianalyse er temaet i “5 ting du kan lære av offentlig tilgjengelig statistikk”. Utviklingsteamet bak analyseverktøyet CrazyEgg har som regel både innovative og spennendetilnærminger å tilføre analyse bloggosfæren og dette innlegget er intet unntak. Kjapp gjennomgang av løsninger for å hente brasjedata: Alexa, Quantcast, Compete, Sitemeter, Twitter søk og Google Trends.

Hvis du synes denne nyhetsrunden var interessant så håper jeg du tar deg tid til å legge inn en kommentar. Hvis leserne av denne bloggen synes en slik “blogg-digest” månedlig kunne være nyttig, så trenger jeg innspill: Bør jeg ta med flere blogger i runden? Hvilke? Skriver jeg for kort eller for langt om hvert nye innlegg? Hvordan kan nyhetsrunden bli bedre?

Da er det ferie for min del, ha en god sommer!

Legg inn din kommentar